Verover je markt met user generated content
Wat is User Generated Content en hoe gebruik je het in je voordeel? De weg naar de top bereik je niet alleen door heel hard te werken. Bij ROXTAR weten we dat een slimme marketingstrategie de enige manier is om jouw concurrenten in het stof te laten bijten. Sterker nog, met de juiste marketingstrategie worden sociale media platforms ook een beetje jouw platforms. Hoe zit dat dan?
Wat is user generated content?
User Generated Content zijn de dingen die op het internet te lezen of bekijken vallen over een bedrijf, maar gepost zijn door derden. Dit omvat teksten, reacties op sociale media, plaatjes en foto’s, reviews, video’s en alles wat je nog meer kunt bedenken. Het bedrijf zelf heeft hier niets (of weinig) mee te maken, behalve dat hun merk de consument zo enthousiast heeft gemaakt dat deze daar graag over praat. In deze moderne wereld heeft de consument dus flink wat macht gekregen. Het delen van je mening op internet maakt het verschil.
Het delen van je mening op internet maakt het verschil.
De influencer en een flinke community
Iedereen heeft er wel van gehoord: influencers. Influencers zijn gebruikers van sociale media platforms zoals Twitter, Instagram en TikTok. Deze influencers hebben veel volgers en kunnen worden ingeschakeld om een product of merk aan te prijzen. Niet met vaktermen of ingestudeerde, ongeloofwaardige tekstjes die gefocust zijn op de theorie. Want wie is er nu geïnteresseerd in dat saaie vakjargon en al die afkortingen? Daar zijn immers deskundige marketeers voor.
De specialisten van ROXTAR zetten al die marketing-feitjes om in hapklare brokken voor het social media-scrollende publiek. De influencer maakt een selfie of een video waarin een product wordt aangeprezen. Soms op overduidelijke manier, maar dit kan ook op subtiele wijze gebeuren. De duizenden volgers van de influencer hoeven alleen maar te klikken op het linkje! Want die make-up, dat jurkje, die te gekke gadget of dat waanzinnige gezondheidsproduct willen ze hebben. Waarom? Omdat de influencer gevolgd wordt door een gigantische community. En die community? Die staan vierkant achter alles wat de influencer zegt! Influencer marketing is dus een bewezen en zeer effectieve marketingstrategie.
Influencers zijn noodzakelijk voor jouw contentstrategie
Influencers zijn gemakkelijk te vinden op het internet. Het zijn immers hun social media accounts die volgers trekken. Door de juiste influencer te zoeken voor jouw product of bedrijf, zorg je voor een gegarandeerde klik met de community. Content marketing van de bovenste plank dus. Want die duizenden volgers hebben wellicht nog nooit van jouw product of dienst gehoord. Maar ze hangen aan de digitale lippen van de influencer en zijn als online community erg geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Ze weten het alleen nog niet. De influencer vertelt de community dus eigenlijk precies wat zij leuk zullen vinden. En de online consument volgt!
Waarom user generated content?
User generated content is bewezen effectief. Grote bedrijven maken er voortdurend gebruik van, ook al valt dit wellicht niet op. Gesponsorde influencers op Instagram en TikTok dragen de kleding die hun community óók wil dragen. Niet alleen producten en diensten worden aangeprezen, er wordt namelijk ook gezorgd voor naamsbekendheid en een uitstekende online presence. Het actief aanprijzen van producten of diensten heeft een enorm effect en zorgt voor deze naamsbekendheid, maar ook voor conversie én omzet. ROXTAR is een groot voorstander van user generated content. Onze specialisten kiezen altijd voor een slimme balans tussen de verschillende marketing tools die wij tot onze beschikking hebben.
Onze SEO (Search Engine Optimization) tekstschrijvers maken gebruik van de juiste keywords om jouw website hoog te laten scoren in de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines. De webdesigners en -analisten van ROXTAR weten precies hoe jouw potentiële klanten naar de website getrokken kunnen worden en hoe de interesse kan worden vastgehouden. Onze marketing analisten gebruiken SEA (Search Engine Advertising), advertenties, blogs, linkbuilding en andere tools. Bovenaan die lijst van tools staat user generated content. Waarom? Omdat die influencers nu eenmaal een groot deel van het werk doen, zonder dat jouw organisatie zich er voortdurend mee hoeft te bemoeien. Thank us later!
Voorbeelden van user generated content
Je kent het gezegde ‘één (voor)beeld zegt meer dan duizend woorden’ vast wel. Wij dus ook! En daarom gaan we de theorie achter user generated content verduidelijken met wat voorbeelden.
De video
Influencers die door ROXTAR worden ingeschakeld om jouw product of dienst aan te prijzen, hebben een community achter zich die ongetwijfeld geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt. Zo is bijvoorbeeld het meisje op Instagram die dagelijks bezig is met make-up tips en huidverzorgingsproducten, een icoon binnen haar eigen community. Talloze potentiële klanten kijken met regelmaat naar de video’s die deze influencer post waarin make-up op deskundige wijze wordt aangebracht op het eigen gezicht. Door de producten te laten zien die de influencer gebruikt, kan zij jouw lipstick, dagcrème of foundation op een eerlijke manier tonen. En aanprijzen!
De selfie
De welbekende selfie is nog altijd een krachtige tool die wordt gebruikt door influencers. Denk eens aan een aantrekkelijke jongeman die in vlotte kleding regelmatig selfies post. Door sponsoring begint deze populaire gentleman jouw baseball caps te dragen. Iedere selfie een ander model, kleurencombinatie of stijl. De tienduizenden volgers zien steeds weer die te gekke caps en klikken maar wat graag op de link die hun in staat stelt ook zo’n tof petje te kopen. De influencer? Die wordt natuurlijk aangestuurd door de marketing specialisten van ROXTAR. Onze deskundigen waken dus voor te veel herhaling en overstimulatie. Door goed te letten op de statistieken, comments en resultaten, wordt actief bijgestuurd voor optimaal resultaat.
Blogs, linkbuilding en het ouderwetse forum
Natuurlijk zijn sociale media perfect voor influencers om jouw product of dienst aan te prijzen. Maar laten we de kracht van het geschreven woord niet vergeten! Lezers kijken niet enkel naar plaatjes, maar willen graag wat tekstuele ondersteuning. Door blogs, forums en linkbuilding websites kunnen technische producten of diensten met wat meer inhoud worden besproken en aangeprezen. Deze vorm van user generated content geeft jou als bedrijf de mogelijkheid om écht aan de community te vertellen waar jouw werkzaamheden om draaien.
Dat hoef je natuurlijk niet zelf te doen, want de tekstschrijvers en marketing analisten van ROXTAR weten precies welke plekjes op het wereldwijde web perfect zijn voor jouw organisatie. Het ouderwetse forum is nog altijd een enorme bron van informatie in de tech-wereld. Auto’s, gadgets, huisautomatisering, noem maar op. A-technische mensen maken bovendien volop gebruik van deze kanalen om advies te vragen aan experts en ervaringsdeskundigen. Jij als deskundige techneut krijgt dus bijna dagelijks de kans om je potentiële klanten te helpen én te binden aan je product of dienst.
Social media comments
Hoewel ROXTAR zich liever focust op video’s, selfies en de bovengenoemde teksten, zijn ook de random comments op social media een goede manier om je product of dienst aan te prijzen. De vragen die worden gesteld, grappen die worden gemaakt en klachten die worden ingetikt in de comment-sectie van posts, blogs en zelfs de platforms van jouw concurrenten, zijn een perfecte kans om in te spelen op de brede mogelijkheden. De specialisten van ROXTAR zijn ervaren en kunnen dit zonder over te komen als opdringerige partij die het reclame maken als doel heeft. Subtitle name dropping scoort punten, ook bij jouw doelgroep!
Goed opletten! ROXTAR draait iedere ervaring naar het positieve
Om aan te tonen dat negatieve publiciteit óók kan worden omgedraaid naar het positieve, zet ROXTAR voor jou op een rijtje waarom sommige marketeers niet zo enthousiast zijn over user generated content.
Boze klanten posten en commenten ook
Wanneer een levering niet op tijd aankomt, een product niet werkt zoals het moet werken of je werknemers een enkele keer een steekje laten vallen, weten de boze klanten hun Twitter-account én jouw platforms maar al te goed te vinden. Een boze video van een niet-gesponsorde influencer kan dus zomaar voorkomen. Ook wanneer jouw bedrijf helemaal niet bezig is met user generated content. Sommige online marketeers zeggen daarom dat user generated content een tweesnijdend mes is.
ROXTAR begrijpt die stelling, maar heeft er iets tegenin te brengen. Die boze klant is namelijk óók een kans voor jou en je werknemers om direct in te spelen op de klacht. Praat openlijk online met een teleurgestelde consument op een positieve manier en draai dat fronsende gezichtje ondersteboven. Alle klachten kunnen op een slimme manier worden opgelost, met als resultaat dat die boze klant plotseling in een erg tevreden klant verandert. Iedere Google-gebruiker én de eerder genoemde community die achter de influencer hangt, kan de conversatie tussen jou en de klager lezen en zien dat jouw bedrijf van aanpakken houdt. Plotseling verandert die klacht in een visitekaartje voor de service en klantvriendelijkheid van jouw merk of organisatie.
Extra werk en kostbare tijd
Juist door user generated content te stimuleren zijn jouw medewerkers dagelijks wat uren kwijt aan het onderhouden van al die comments, posts, video’s en teksten. Je medewerkers, of de specialisten die je voor deze taak inhuurt. Tja, community managers, analisten en influencers zijn effectief, maar kostbaar.
Wij begrijpen ook de aarzeling voor een dergelijke investering. Marketing managers kennen hun budget en willen niet te veel van dit budget uitgeven aan nieuwe marketing plannen en strategieën. Wij zijn van mening dat user generated content echter vele malen effectiever is dan het kopen van advertenties, SEA en het achter de feiten aanhobbelen. Denk er maar eens goed over na! User generated content voelt voor lezers en volgers op social media vaak niet als reclame. Maar door aandacht, tijd en een deel van je budget te besteden aan de publieke opinie over jouw merk, product of dienst, ben je al snel hét gesprek van de dag. Niet alleen online, maar
ook in de zogenaamde wandelgangen.
Wie heeft de regie in handen?
De onzekerheid van sommige marketeers over het al dan niet verliezen van de controle en regie, kan een reden zijn om niet te beginnen aan het actief managen van user generated content. Wie heeft de touwtjes in handen? Een ‘trol’ op Instagram? De influencer? Een boze klant? ….Of jij?
Wat ROXTAR betreft is er slechts één van deze bovenstaande antwoorden waar — Jij! Dat betekent niet dat je zelf de hele dag met je telefoon in je handen moet gaan zitten om die user generated content de juiste kant uit te sturen, natuurlijk. Nee, daar zijn onze uitstekend opgeleide en ervaren specialisten voor! Want de deskundige marketeers van ROXTAR denken niet in beperkingen. Iedere kans is er één en door snel te schakelen, creatief te denken en actief deel te nemen hebben onze influencers de teugels van jouw marketing-koets stevig in handen.
Hoe maakt ROXTAR gebruik van user generated content om jouw organisatie te helpen?
We verklapten het hierboven al een beetje: wij maken dankbaar gebruik van één van de meest krachtige tools op het internet, van dit moment: de video. Onze influencers in uiteenlopende branches en markten beschikken over enorme communities. Van duizenden tot zelfs honderdduizenden volgers op sociale media. De marketing analisten en content managers van ROXTAR zoeken een influencer die naadloos aansluit bij jouw organisatie. Deze influencer wordt benaderd door onze contactpersoon en wordt gevraagd jouw product of dienst aan te prijzen. Voor iedere influencer geldt dat dit op eerlijke en transparante wijze gebeurt.
Soms prijzen onze influencers jouw product of dienst aan tegen een tarief, soms accepteren zij betaling in natura. Jouw product wordt aangeprezen en gebruikt en vervolgens kan de influencer zelf genieten van een nieuw jurkje, een nieuw paar schoenen of die toffe Bluetooth hoofdtelefoon. Goeie deal, toch?
De juiste influencer voor jouw organisatie bestaat al. Of dit zal gaan gebeuren via video’s, selfies, teksten of op andere wijze? Dat wordt door ROXTAR in overleg met jouw marketing-afdeling besloten. Een maatwerkoplossing dus, om het beste resultaat te halen. Onze specialisten zorgen dat onze influencers, community managers en social media analisten jouw online community beheren én bereiken. Met de juiste vorm van user generated content bereiken we doelen en doelgroepen die nauwelijks op andere manieren kunnen worden bereikt. Zelfs sceptici zullen worden overtuigd van de kracht van jouw bedrijf! Ben jij klaar om user generated content te gaan gebruiken als effectieve marketing tool? Wij namelijk wel!
Ons team van ROXTAR weet welke strategieën werken voor het genereren van meer conversies! Wil jij meer omzet behalen met hetzelfde aantal bezoekers? Of wil je meer bezoekers én een hoger percentage conversies? Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen en neem vandaag nog contact met ons op! Via het Whatsapp icoon rechts onderin kun je direct contact met ons opnemen, zodat we samen kunnen kijken wat voor jouw bedrijf de beste aanpak is!
Gratis Strategiesessie
Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.