SEO: 7 beste tips voor top content
BRANDED MARKETING CONTENT EN UITSTEKENDE ORGANISCHE ZOEKRESULTATEN GAAN HAND IN HAND.
Inhoud behoort tot de meest subjectieve aspecten van zoekmachine optimalisatie. Daarnaast is het ook een van de meest belangrijke aspecten geworden. Goede teksten voldoen vaak aan de volgende kenmerken
Maar daarnaast moet de content ook een afspiegeling zijn van de berichtgeving en de stem van jouw merk. Hier zijn zeven tips voor top content om aan de slag te gaan!
OPTIMALISATIE TIPS VOOR TOP CONTENT
1. Wees uniek.
De eerste tip voor top content is wees uniek. Niets in deze lijst doet er toe, tenzij de woorden op je pagina’s alleen van jouw zijn. Het door elkaar gooien van de woorden maakt ze niet de jouwe. Denk aan dit voorbeeld.
Originele tekst van Wikipedia: “De Rots van Gibraltar, ook wel bekend als de Rots, is een monolithisch kalkstenen voorgebergte op het grondgebied van Gibraltar, vlakbij het zuidwestelijke puntje van Europa op het Iberisch schiereiland.”
Overdreven gelijkaardige tekst: “De Rots van Gibraltar is te vinden in de buurt van het puntje van Zuidwest-Europa. Ook wel bekend als de Rots, het is een monolithisch kalkstenen voorgebergte op het Iberisch schiereiland.
Hoewel het geen exacte kopie is, bevat de “te gelijkaardige tekst” dezelfde woorden, zinnen en concepten. Het herschikken van de zinnen van een andere bron zal je organische zoekprestatie niet helpen. Kopieer nooit een andere bron, tenzij het een direct citaat is. En citeer geen lange delen van de tekst van een andere site. Link naar de bron.
2. SCHRIJF GOEDE TEKSTEN.
Zoekmachines waarderen goed geschreven en grammaticaal correcte inhoud. Content marketing maakt deel uit van de gebruikerservaring. Typfouten, onhandige formuleringen, onjuiste of vage informatie: Allemaal degraderen ze je kansen om organisch te worden gerangschikt.
3. Geef contextuele relevantie.
Het optimaliseren van content vereist meer dan het herhalen van trefwoorden. Gebruik gerelateerde zinnen. Onderzoek andere sites die goed rangschikken en noteer de sterke punten. Vergeet echter niet dat geen enkele hoeveelheid trefwoordherhaling gestolen of slecht geschreven tekst zal overwinnen.
4. Gebruik geen vakjargon.
Vermijd vakjargon, tenzij uit onderzoek naar trefwoorden blijkt dat het ook door het winkelend publiek wordt gebruikt. Schrijf alsof je spreekt tegen je consumenten en zij zullen je tekst begrijpen.
De medische industrie gebruikt bijvoorbeeld vaak ‘wondverzorging’ als een verzamelwoord voor verband, gaas, tape en andere eerste hulp middelen. Hoewel het aantoonbaar begrijpelijk is, is “wondverzorging” niet de manier waarop de meeste consumenten naar die producten zoeken. Het gebruik van ‘wondverzorging’ of ‘wondverzorgingsproducten’ zou dus waarschijnlijk slechts een fractie van het zoekverkeer betreffen.
5. Vervang de voornaamwoorden.
Gebruik het eigenlijke woord of de eigenlijke zin in plaats van het voornaamwoord wanneer dat mogelijk en natuurlijk is. Door het vermijden van een voornaamwoord is het mogelijk om meer beschrijvende taal te gebruiken.
Slecht: De rode, witte en blauwe kleuren tonen uw trouw aan ons land.
Goed: De rode, witte en blauwe kleuren van de vlag tonen uw trouw aan Nederland.
6. Varieer de tekst
Zoekmachines negeren interpunctie bij het beoordelen van trefwoorden en contextuele relevantie. Dit biedt een mogelijkheid voor variaties op dezelfde trefwoorden, wat verschillende zoekresultaten kan opleveren.
7. Kom tot de kern van de zaak.
Zoekmachines belonen geen ‘bla bla’. Je inhoud moet snel duidelijk zijn voor de lezer zonder dat je er veel omheen draait. Ook moet de bezoeker niet minutenlang hoeven te scrollen om antwoord te vinden op zijn of haar vraag. Wees duidelijk en maak gebruik van duidelijke sub-koppen om onderwerpen aan te geven. En dat was alweer de laatste tip voor top content.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.