Google shopping Ads
Laten we er niet omheen draaien:
Als eigenaar van een webshop of winkel zoek je natuurlijk altijd naar nieuwe manieren om klanten aan te spreken. Want hoe meer klanten van de daken schreeuwen hoe geweldig jij bent (en kopen wat jij verkoopt), hoe beter het uiteindelijk voor je is.
Een effectieve manier om dat te doen is via Google Shopping Ads.
Dit is een specifiek type adverteren dat Google een aantal jaar geleden speciaal voor webshops en aanbieders van fysieke producten heeft geïntroduceerd. Je haalt er snel extra bezoekers mee naar je webshop. Die bovendien al geïnteresseerd zijn in wat jij verkoopt en vaak ook al een koopintentie hebben en daarom sneller converteren.
In dit artikel lees je onder andere over:
- Wat zijn Google Shopping Ads?
- Hoe werkt Google Shopping Ads?
- Wat zijn de voordelen van Google Shopping Ads?
- En meer…
Lees snel verder…
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Wat zijn Google Shopping Ads?
Google Shopping Ads zijn advertenties die producten rechtstreeks op het platform van Google presenteren. Het grote voordeel hierbij is dat de potentiële consument niet eerst naar de website hoeft te klikken om het product te zien. Een foto, productnaam en prijs wordt direct getoond in de zoekresultaten. Ze kunnen bovenaan de zoekresultaten staan of op een volledig paneel aan de rechterkant in beslag nemen.
Waarom zijn Google Shopping Ads zo effectief?
Sinds de introductie van Google Shopping zijn online marketeers het over één ding eens. Google Shopping Ads zijn een bijzonder effectieve manier van adverteren. Dat komt voornamelijk omdat ze potentiële klanten direct relevante productinformatie laten zien. Zonder dat ze ook maar een extra klik hoeven te doen kunnen kopers zien of het product iets voor ze is en of ze de prijs een beetje oké vinden.
Bovendien staan je producten op de best denkbare plek in de zoekresultaten, namelijk bovenaan. Daar waar iedereen het eerst kijkt. Nog boven de betaalde tekst-only advertenties en ver boven de organische zoekresultaten. Het beste plekje van de online etalage die Google heeft. En omdat mensen een steeds kortere aandachtsspanne hebben en informatie het liefst opgediend krijgen in hapklare brokken en bij voorkeur op één plek, kan geen andere manier van adverteren hier tegenop.
Wat zijn de voordelen van Google Shopping Ads?
Als ondernemer, maar ook als consument kun je een hoop voordeel hebben van Google Shopping Ads. We lichten er hier een paar uit.
De Customer Journey
Zoekmachines zijn een goed (misschien zelfs wel hét) vertrekpunt voor klanten die op zoek zijn naar productinformatie of een intentie hebben iets te gaan kopen. Vrijwel iedere customer journey begint tegenwoordig bij Google.
Google Shopping Ads vallen op
Zoals we hierboven al hebben aangegeven staan Shopping Ads verreweg in het beste plekje van de etalage. Door hun formaat en de productafbeeldingen vallen ze ook veel sneller op dan de andere zoekresultaten.
En de kracht daarvan moet je niet onderschatten. Er wordt veel tijd en geld geïnvesteerd in SEO om bovenaan de zoekresultatenpagina’s te komen, maar met een gerichte Shopping campagne sta je direct bovenaan en kun je vrijwel meteen het verkeer naar je webshop zien toenemen.
En dat is natuurlijk wat je wilt.
Show, don’t tell
Door het visuele karakter van de advertenties zijn Shopping Ads vele malen aantrekkelijker dan tekstadvertenties: Zoekers zien meteen hoe je product eruit ziet zonder dat ze er zelf extra moeite voor hoeven te doen.
Stel je voor dat je zelf iets van plan bent te kopen: zou je eerder klikken op een tekstadvertentie of eentje met een afbeelding? Grote kans dat je op de afbeelding klikt, vooral als dat letterlijk het product is dat je zoekt. Knappe copywriter die daar tegenop kan schrijven.
Het maakt het bovendien voor mensen makkelijker om producten te vergelijken, op prijs, maar ook op andere aspecten. Veel zoekers gebruiken Shopping Ads ook om zich snel te oriënteren op producten. Het bijkomende voordeel is dat je hiermee ook het bezoek aan je fysieke winkel stimuleert.
Gebaseerd op zoekintentie
Vroeger waren advertenties eerder irritant dan relevant. Je zocht informatie maar moest je best doen om tussen de banners en de popups de voor jou relevante content te ontdekken. Of je wilde een YouTube video kijken maar kreeg eerst een advertentie voorgeschoteld die je bovendien helemaal uit moest zitten. Niet dat dat geen effectieve manier van adverteren was, maar voor de huis-tuin-en-keuken internetgebruiker waren die advertenties niet altijd even relevant.
Vergelijk dat nu eens met Google Shopping Ads. Die zijn gebaseerd op zoekintentie. Ze worden alleen getoond als mensen actief aan het zoeken zijn naar een antwoord op hun vraag, informatie over een product of een oplossing voor hun probleem.
En daar zit het grote verschil: Op dat moment is een advertentie relevant en zijn zoekers veel sneller geneigd erop te klikken. Met als resultaat dat je meer leads van hoge kwaliteit binnenkrijgt: De bezoekers die op je landingspagina terechtkomen hebben een overduidelijke koopintentie en hebben eigenlijk voor een groot deel al een keuze gemaakt voor jouw webshop/product op het moment dat ze doorklikken. Ze zijn in een buying mood.
Concurreren op prijs
Omdat zoekers meteen de prijzen van producten naast elkaar kunnen zien wordt het voor hen makkelijker te vergelijken. Je kunt bij Google Shopping Ads dus concurreren op prijs en mensen proberen te verleiden tot een klik.
Up-to-date informatie
Google optimaliseert de gegevens continu om altijd de meest up-to-date voorraadinformatie, afbeeldingen en productafbeeldingen te kunnen tonen.
Doelgericht en meetbaar
Net als alle andere vormen van online marketing is ook adverteren via Google Shopping Ads doelgericht. Je kunt advertenties heel precies targeten op de zoektermen die je (min of meer) zelf kiest en waarvan je weet dat jouw doelgroep ze gebruikt. Als adverteerder kun je bovendien heel precies aangeven op welke zoekwoorden je niet gevonden wilt worden.
Verder zijn de resultaten goed meetbaar. Via Google Merchant Center kun je de resultaten van je campagnes goed meten: Zo kun je goed zien welke advertenties de meeste conversies opleveren en kun je blijven bijsturen door het optimaliseren van je productfeed.
Wat is het verschil tussen Google Ads en Shopping Ads?
Het grote verschil zit ‘m in het uiterlijk van de advertenties. ‘Gewone’ Google Ads zijn tekst-only en Google Shopping Ads bevat extra productinformatie en een productafbeelding in hoge kwaliteit die het product meteen goed laat zien.
Ook met de tekst-only advertenties kun je verkeer naar je webshop halen, maar daarbij leun je vooral op de advertentietekst om bezoekers over de streep te halen. Daarnaast is de werking ook iets anders. Daarover lees je verderop meer.
Wat kosten Google Shopping Ads?
Wat kosten Google Shopping Ads? Toch altijd een belangrijke vraag. Net als bij zoekadvertenties betaal je pas wanneer iemand op een van je Shopping ads klikt. Dat is het Pay Per Click principe. Hoeveel zo’n klik exact kost, is afhankelijk van verschillende factoren zoals niche, populariteit en de kwaliteitsscore van jou en concurrerende adverteerders (zie onder).
Het voordeel voor jou als adverteerder is wel dat je zelf mag bepalen hoeveel je wilt uitgeven. De controle over je advertentiebudget ligt dus te allen tijde bij jezelf. Er is bovendien geen minimum, dus of je per dag € 0,01 wilt uitgeven of € 100,-, dat mag je zelf weten.
En onthoud: Ook met kleine budgetten kun je al grote resultaten boeken en concurreren met de grote spelers.
Hoe werkt dit?
We zeiden al dat de werking van Google Shopping Ads enigszins verschilt van die van reguliere Google Ads. Google Shopping werkt niet zoals Ads puur op basis van zoekwoorden die je zelf kunt uitkiezen, maar met een zogenaamde product feed.
Die product feed bestaat uit verschillende informatie over jouw producten. Bijvoorbeeld foto’s, beschrijvingen en een aantal andere producteigenschappen zoals titels, prijs, merk, specificaties, etc.
De algoritmes van Google gebruiken de product feed voor twee dingen. Om je product te koppelen aan relevante zoektermen en zo te bepalen wanneer jouw advertentie tevoorschijn komt. En om op basis van die feed automatisch advertenties te genereren.
Natuurlijk ben jij niet de enige die Google Shopping Ads gebruikt, er is vanzelfsprekend nogal wat concurrentie. Daarom heeft Google een aantal criteria op basis waarvan ze bepalen wie de beste plek krijgt en of je advertentie überhaupt wordt getoond. Die criteria zijn:
Productfeed
Hoe beter de kwaliteit van je productfeed des te groter je kans is dat je een goede plek in de zoekresultaten krijgt. De algoritmes proberen hierbij voornamelijk te bepalen hoe relevant jouw product is voor de zoektermen die de zoeker gebruikt.
CPC
Hoewel prijs niet dé belangrijkste factor is zal Google, als het erop aankomt, degene die bereid is het meeste te bieden altijd voorrang geven.
Quality score
De quality score, of de kwaliteitsscore in goed Nederlands, is een getal dat inzicht geeft in hoe goed de kwaliteit van je advertentie en landingspagina is. De score wordt uitgedrukt in een getal tussen 1 en 10. Hoe hoger je scoort, des te relevanter en nuttiger de algoritmes van Google je advertentie en landingspagina vinden in vergelijking met die van andere adverteerders.
Google gebruikt 3 factoren om de kwaliteit van jouw advertenties te bepalen::
De verwachte klikfrequentie (CTR): Dit is een schatting van de kans dat er op je advertentie wordt geklikt als deze wordt getoond.
Relevantie: Hoe goed je advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker.
Gebruikerservaring op landingspagina: Hoe relevant, nuttig en gebruiksvriendelijk de landingspagina is waar mensen op terechtkomen als ze jouw advertentie aanklikken.
Elk van deze aspecten wordt beoordeeld als gemiddeld, hoger dan gemiddeld, of lager dan gemiddeld door ze te vergelijken met die van andere adverteerders van wie in de afgelopen 90 dagen vergelijkbare advertenties zijn vertoond. De scores worden bij elkaar opgeteld en daar rolt een cijfer uit.
Het ligt voor de hand dat je moet streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore. Als Google je goed vindt, wordt je advertentie vaker en op de beste posities getoond. Waardoor je logischerwijs de kans op kliks en daarmee meer omzet vergroot.
Wat minder voor de hand ligt (maar wel positief is), is dat je door een betere kwaliteitsscore te hebben minder gaat betalen. Je CPC gaat omlaag en je hoeft minder te bieden om toch hoger te ranken. Dit omdat Google zo relevant mogelijke advertenties wil tonen, wat uiteindelijk beter is voor iedereen: Google, jij en de zoeker. Daarnaast krijg je ook meer advertentie extensies tot je beschikking en mag je extra informatie bij je advertenties tonen zoals de locatie van je winkel, contactinformatie, reviews en bijvoorbeeld interne links.
Wij maken online marketing leuk
Hoe begin je met Google Shopping Ads?
Heb jij genoeg gelezen en wil je aan de slag met Google Shopping Ads? Dat kan. Hoewel er wel wat meer bij komt kijken is de basis heel simpel. Een kind kan de was doen. Dit zijn de stappen:
- Maak een Merchant Center account aan
Google Shopping Ads werken via het Google Merchant Center. Een vergelijkbaar platform als Google Ads waar jij je producten en productinformatie beheert en kunt zien hoe je producten presteren. Login en doorloop de stappen om te beginnen. - Importeer je productfeed in Merchant Center
De eerste stap is het aanmaken van een Shopping Feed. De feed met productinformatie die we hierboven hebben besproken en die eigenlijk de basis vormt van je Google Shopping campagne. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Het is eigenlijk een grote spreadsheet met daarin alle data over je producten.
Er zijn verschillende manieren om een feed op te zetten:
– Google Spreadsheets, maar dit kan veel werk zijn naarmate je meer producten hebt
– Koppeling met je webshop: Er zijn plugins voor WordPress websites of Magento of Shopify webwinkels - Koppel Merchant Center aan je AdWords-account
Dan moet je nog je Google Merchant Center feed koppelen aan je Google Ads account. Ga naar de settings en voeg je Ads account toe. Vervolgens kun je in Google Ads Shopping Campagnes aanmaken. - Creëer je Shopping-campagnes
Nu je alles hebt gekoppeld kun je campagnes gaan opzetten. Dat doe je in Google Ads.
Nieuwsgierig geworden?
De online experts van ROXTAR adviseren je graag en beschikken bovendien over de kennis en ervaring om succesvolle Google Shopping Ads campagnes op te zetten en jouw online marketing naar een hoger niveau te brengen. Ben je benieuwd wat ROXTAR kan betekenen voor jouw Google Shopping Ads campagnes, of ben je benieuwd naar de andere diensten die ROXTAR aanbiedt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Gratis Strategiesessie
Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.