Wat is de Click-trough rate (CTR)
Wat is CTR?
Click-through rate is een belangrijk begrip in online marketing. Met behulp van click-through rate kun je inzicht krijgen in het succes van je advertentie. Met deze kennis kun je je campagne zo nodig bijstellen.
Een goede CTR is moeilijk te bepalen. Het is voor elk product, dienst of bedrijfstak verschillend wat de juiste CTR is. Binnen de ene bedrijfstak kan er bijvoorbeeld enorme concurrentie zijn, terwijl dat in een andere bedrijfstak niet het geval is. Het is bekend dat de gemiddelde CTR in Google Ads 2% is. Een stijging van 1% kan dus al een grote omzetstijging opleveren.
Een van de belangrijkste dingen bij online marketing is het klikpercentage, of ook wel click through rate genoemd. Waarom? Het onthult de kracht en de doeltreffendheid van je marketing boodschap in termen van belangstelling wekken en conversies sturen. Daarom is het belangrijk te leren hoe je mensen op je advertenties, aanbiedingen, of links kunt laten klikken. Hoe hoger het klikpercentage, hoe effectiever je bent in het overhalen van mensen om je website te bezoeken.
Het gemiddelde aantal doorkliks per honderd advertentie-impressies, uitgedrukt als percentage.
CTR berekenen
De formule om de CTR te bereken, ziet er als volgt uit: Het aantal kliks deel je door het aantal vertoningen keer 100% Een advertentie wordt 500 keer weergegeven, waarvan 25 personen op de advertentie hebben geklikt. In dit voorbeeld is de CTR dan 5%.
Wat meet CTR?
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen wat een click-through rate wel en niet meet. De CTR meet welk percentage van de mensen op de advertentie heeft geklikt om op de bestemmingssite te komen; het omvat niet de mensen die niet hebben geklikt, maar toch later op de site zijn gekomen als gevolg van het zien van de advertentie.
CTR verhogen
Wanneer je werkt met Google Ads wil je een zo hoog mogelijke CTR (Click Through Rate) hebben. Dat betekent eigenlijk dat de mensen die jouw advertentie zien uiteindelijk ook jouw website moeten bezoeken. Een belangrijk aandachtspunt bij het inrichten van Google Ads campagnes is hoe je de zoekwoorden van onderwerp kunt optimaliseren in de advertentie, waardoor de kwaliteitsscore omhoog gaat en er meer relevante mensen op jouw advertentie klikken. Om de CTR te verhogen kun je ook extensies toevoegen aan Google Ads. Deze extensies voegen extra interactieve content toe aan je advertentie die het imago kan verbeteren en het nieuwsgierigheidsgehalte naar boven haalt.
Hoe CTR de kwaliteitsscore beïnvloedt
De kwaliteitsscore in Google Ads is een maatstaf voor de relevantie van een adverteerder met betrekking tot zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina’s. Hoe relevanter je advertenties en landingspagina’s zijn voor de gebruiker, hoe waarschijnlijker het is dat je hogere kwaliteitsscores zult zien. Kwaliteitsscore wordt berekend door metingen van de verwachte click-through rate, advertentie relevantie, en landing page ervaring. Een goede CTR zal helpen om hogere kwaliteitsscore te verdienen.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.