AMP

8 Dingen die je moet weten over AMP

Wat je écht moet weten over AMP

Je hebt er misschien nog nooit van gehoord, maar AMP is vandaag de dag niet meer weg te denken uit de online marketingwereld. Voor zowel bedrijven als voor consumenten is het gebruik van de mobiele telefoon belangrijker dan ooit geworden en het gebruik van computers compleet overtroffen! Zelfs in landen als India, Mexico en Indonesië wordt de mobiele telefoon wel vier keer vaker gebruikt dan de pc!

Alleen al in de Verenigde Staten spreken we dagelijks van maar liefst 30 miljard (!!!) mobiele momenten, dus moet je nagaan hoeveel dat er wereldwijd zijn! Hoewel dit getal sociaal gezien als zorgwekkend kan worden gezien, biedt het wél dagelijks enorme kansen voor jouw merk om jouw gebruikers iets aan te bieden waar ze naar op zoek zijn.

Wat is AMP precies?

Ehmm sorry, wat?! AMP? Deze afkorting staat voor Accelerated Mobile Pages: een – door Google gelanceerd – open-source project, waarbij het allemaal draait om een optimale snelheid voor mobiele webpagina’s. Dit project heeft het doel om samen te bouwen aan het toekomstige web,  daarmee geeft het jou als bedrijf de mogelijkheid om advertenties en webpagina’s te maken die consistent goed presteren op alle apparaten en platforms. Dit project opgezet in samenwerking met duizenden uitgevers, ontwikkelaars, websites, techbedrijven en distributiebedrijven. Tot nu toe spreken we al over meer dan 1,5 miljard Accelerated Mobile pagina’s. En dat is nog maar het begin…

De voordelen van AMP

De kans is groot dat je weleens op een AMP-pagina hebt geklikt. Misschien had je het door, maar misschien ook niet. Je kunt Accelerated Mobile Pages herkennen aan de bliksemschicht-indicator in de zoekresultaten. Deze bliksemschicht staat symbool voor een snelle laadtijd. AMP-pagina’s kunnen jouw bedrijf op deze 5 manieren bevoordelen:

Hogere prestaties en betrokkenheid

Pagina’s die in het AMP open-source project zijn gemaakt, laden vrijwel direct. Aangezien mobiele gebruikers tegenwoordig bijna geen geduld meer lijken te hebben, is dit ideaal. De gemiddelde laadtijd van een AMP-pagina is namelijk nog minder dan een seconde! Een gebruiker krijgt dus direct voorgeschoteld waar hij/zij naar op zoek is, zowel op de mobiele telefoon als op desktop!

Behoud flexibiliteit en controle

Bij het gebruiken van het AMP-format, kun je gewoon je eigen branding aanhouden. Profiteer van de geoptimaliseerde web componenten en zorg er tegelijkertijd voor dat jouw website ook nog écht van jou is. Met behulp van CSS zorg je er namelijk voor dat de styling van je website perfect aansluit op de stijl van jouw bedrijf. Hierdoor behoud je de controle over je uitstraling en blijft het merk écht van jou!

Maximalisatie van inkomsten

Elke seconde die je pagina nodig heeft om te laden, daalt je conversieratio met 12 procent. De aandacht van je bezoekers vasthouden en je ROI verhogen? Dan moet je ervoor zorgen dat jouw mobiele pagina’s voldoen aan de snelheidsverwachtingen van de bezoekers. Met AMP voorzie jij je gebruikers altijd en overal van een snelle ervaring. Met advertenties, websites én post-click landingspagina’s.

Krijg een SEO-boost

Wie het een en ander af weet van SEO, kent het belang van snelheid voor jouw ranking. Google’s algoritme houdt namelijk rekening met de laadsnelheid van je pagina’s en de mobiele responsiviteit. Hoe sneller je pagina laadt, hoe hoger deze naar voren zal komen in de zoekresultaten. Met een AMP-pagina kan deze vaak zelfs nog boven de betaalde advertenties in de zoekresultaten!

Verlaag je bounce rates

Laden je pagina’s mega snel? Dan is de kans groot dat bezoekers langer blijven hangen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat een gebruiker er meteen weer tussenuit knijpt, zonder dat hij/zij jouw pagina eigenlijk echt heeft kunnen bekijken. Dankzij een hoge laadsnelheid zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven hangen én uiteindelijk tot de gewenste actie zullen overgaan.

Maar hoe dan?!

Alright, we weten nu dat AMP-pagina’s super snel laden. Maar dan ook echt su-per snel. Hoe kan dit dan? Nou, daar zit de enige kennis en techniek achter. Deze pagina’s beperken namelijk HTML/CSS en JavaScript. Hierdoor kunnen mobiele webpagina’s sneller worden gerenderd. In tegenstelling tot de standaard mobiele pagina’s, worden AMP-pagina’s automatisch gecached door Google AMP Cache.

Oké, misschien wat lastige termen voor iemand die niet zo bekend is in deze wereld. Je zou AMP kunnen zien als een app die jouw webpagina omtovert tot een – van nature – mobiel-vriendelijk exemplaar. De AMP-pagina is dan een eenvoudigere versie van de normale pagina, waarbij alleen de essentiële onderdelen worden behouden. Door het toepassen van statische content worden laadtijden – eindelijk! – verleden tijd.

Drie, twee, één, GO

Maar dan letterlijk. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wel 40% van de gebruikers een pagina verlaat wanneer het langer dan drie seconden duurt om deze te laten.

Doet jouw pagina er langer over om te laden? Dan kan jouw advertentie of linkje nog zo aantrekkelijk zijn, maar de kans is groot dat de gebruiker zijn/haar geduld alweer verloren heeft. Wat?! Zo snel? Ja, zo snel. Probeer er maar eens bewust van te zijn op het moment dat je zelf op een nog ladende pagina aan het wachten bent. Wist je dat de meeste mobiele webshops een gemiddelde laadtijd van 6,9 seconden hebben? En ja, dat is meer dan twee keer zo lang dan die drie seconden waarna 40% van de gebruikers de pagina alweer wegklikt. Het is dus van groot belang dat jouw webshop zo snel mogelijk is!

Wil jij ook een webshop met een snelle laadtijd? Check deze pagina voor meer info!

De bounce rate

Stel je voor: je voert een bepaalde zoekopdracht uit en klikt een bepaalde webpagina aan die in de zoekresultaten naar voren komt. De pagina doet er – voor je gevoel – úren over om te laden. In de realiteit zijn dit waarschijnlijk maar 3 tot 4 seconden, maar à la, je gaat dus eigenlijk meteen weer terug naar de zoekresultaten en klikt de pagina weg. Dit wordt een bounce genoemd. De bounce rate is dus het percentage bezoekers dat op jouw webpagina belandt en vervolgens direct weer verlaat. Om dit te meten, spelen twee belangrijke begrippen een grote rol.

1. DOM Ready Time

De DOM Ready Time is de hoeveelheid tijd die het kost om de HTML code van de pagina te ontvangen en te verwerken. Zonder HTML is er geen content. De browser moet dus eerst deze code ontvangen en verwerken, voordat de pagina-elementen kunnen worden geladen. Neemt dit veel tijd in beslag? Dan zal dit een grote impact hebben op de laadtijd van je website. De DOM Ready Time is daarmee de grootste voorspeller van de bounce rate.

Maar hoe kunnen we deze tijd dan zo ver mogelijk inkorten? Eén van de oplossingen is het gebruik van JavaScript zo veel mogelijk te vermijden, maar er zijn een aantal programma’s en methodes die de DOM Ready Time wél positief beïnvloeden. Hier meer over weten? Wij helpen je graag verder!

2. Full-Page laadtijd

De laadtijd van een volledige pagina betreft de tijd die ALLE elementen op jouw gehele pagina nodig hebben om te kunnen laden. Daarbij komt niet alleen de statische HTML code kijken, maar bijvoorbeeld ook de CSS codes. Denk bijvoorbeeld aan kleuren, lettertypen en nog veel meer.

Jouw website van een optimale full-page laadtijd voorzien? In dat geval is het belangrijk om afbeeldingen en lettertypen zo veel mogelijk te optimaliseren en bestanden van derden die de laadtijd kunnen vertragen zo veel mogelijk te vermijden.

De gevolgen van een bounce

Oké, maar als een gebruiker op het ene moment mijn website verlaat, komt hij/zij uiteindelijk toch nog wel terug? Nou, dat is dus – helaas – niet in elk geval zo. Onderzoek toont namelijk aan dat 79% van de gebruikers niet meer terugkomt nadat ze een trage ervaring op een webpagina hebben gehad. Bovendien blijkt dat het aantal conversies met 20% daalt voor elke extra seconde die een webpagina nodig heeft om te laden. Websites die in 5 seconden laden hadden dus twee keer meer inkomsten uit mobiele advertenties dan sites die in 19 seconden laadden!

Zowel bezoekers die de website verlaten, als bezoekers die niet meer terugkeren en een lage conversieratio willen we natuurlijk maar al te graag voorkomen. Daarom gaan we bij ROXTAR graag voor jou aan de slag om de bounce rate van jouw website zo laag mogelijk te krijgen! Benieuwd hoe we dat doen en wat we precies voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Wanneer moet ik AMP pagina’s gebruiken?

Eigenlijk kan het nooit kwaad om gebruik te maken van AMP-pagina’s. De kans is zelfs groot dat over tientallen jaren elke website over AMP-pagina’s beschikt! Een snelle laadtijd neemt vele voordelen met zich mee. Meer bezoekers, meer engagement en meer conversies. Bovendien rank je hoger in de zoekresultaten, want ook je SEO-score wordt door het gebruik van AMP-pagina’s positief beïnvloedt.

AMP

Dus heb je een website of wil je graag een website laten maken? In beide gevallen zou het gebruik van AMP-pagina’s een hele goede stap zijn. Houd er wel rekening mee dat het implementeren van deze pagina’s enige tijd in beslag kan nemen. Toch ervoor zorgen dat de laadsnelheid en responsiviteit van jouw website zo optimaal mogelijk is? Met behulp van technische SEO komen we ook al een heel eind! Meer weten over alles gerelateerd aan Online Marketing? Neem een kijkje in onze kennisbank of neem contact met ons op voor meer informatie.

De drie kerncomponenten van AMP

AMP bestaat uit drie kerncomponenten die ervoor zorgen dat jouw website binnen een mum van tijd geladen is. 

AMP HTML

AMP HTML lijkt heel erg op de standaard HTML, maar dan met enkele beperkingen (in positieve zin!). Sommige HTML tags zijn namelijk vervangen door specifieke AMP-tags. Deze aangepaste tags worden ook wel AMP HTML componenten genoemd. Dankzij de AMP HTML componenten wordt de webpagina zo standaard mogelijk weergegeven en kan de pagina op een top snelheid worden geladen, less is in dit geval dus daadwerkelijk more! 

AMP JavaScript

JavaScript kan nog wel eens de tijd nemen om goed te laden. Dankzij de AMP JS bibliotheek kunnen de AMP HTML pagina’s snel worden gerenderd. Nu kunnen we er een heel technisch verhaal aan hangen, maar het komt erop neer dat AMP JavaScript ervoor zorgt dat niets op de pagina de rendering kan blokkeren. Om dit te bereiken worden verschillende prestatietechnieken gebruikt, zoals bijvoorbeeld het uitschakelen van trage CSS selectors en het voorcalculeren van de layout van elk element op de pagina. 

AMP Cache

De AMP Cache is een proxy-gebaseerd content delivery netwerk dat gebruikt wordt voor het leveren van alle geldige AMP-documenten. De Cache haalt AMP HTML pagina’s op, slaat ze op in de cache en verbetert de paginaprestaties vervolgens automatisch. Dankzij een ingebouwd validatiesysteem wordt continu bevestigd dat een pagina gegarandeerd werkt. Dit systeem werkt op basis van een reeks beweringen die bevestigen dat de opmaak van de pagina aan de AMP HTML voorwaarden voldoet. 

Pfff, wat een lastige termen

Ja, om AMP goed uit te kunnen leggen komen er flink wat lastige begrippen aan te pas. Zeker wanneer je niet thuis bent in de online marketingwereld. Maar geen stress! Met ruim 10 jaar kennis en ervaring op zak, hebben we bij ROXTAR alles in huis om jou van de juiste informatie en service te voorzien. Zo kun jij alle kostbare tijd besteden aan je bedrijf, en doen wij de rest. Als one-stop-shop kan ROXTAR jouw bedrijf van begin tot eind ondersteunen.

Een website laten maken? Kan jouw website wel de nodige Zoekmachine Optimalisatie gebruiken? Behoefte aan meer kennis over welke advertentieplatformen het best bij jouw bedrijf passen? Check onze kennisbank óf neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie!

AMPs voor jouw website?

Meer betrokkenheid, een betere SEO-ranking en lagere bounce rates. Klinkt dit als muziek in de oren? Dan zouden AMPs een goede toevoeging aan jouw website kunnen zijn! Met een snellere laadtijd voorzie jij je bezoekers van hun behoefte. En dat is zo snel mogelijk de content vinden waar ze naar op zoek zijn. Doe je dit goed? Dan zullen bezoekers langer op jouw website blijven hangen en eerder overgaan tot de gewenste actie. Bovendien zorgt een hogere SEO-ranking ervoor dat jij beter naar voren komt in de zoekresultaten. En jep, dat resulteert weer in meer bezoekers en – jazeker! – ook meer conversies.

Vandaag nog beginnen? Of vind je het allemaal nog een beetje vaag en zou je er graag meer over willen weten? Bij ROXTAR staan we voor jou klaar! Met ruim 10 jaar ervaring op het gebied van online marketing weten wij als geen ander raad zelfs de lastigste kanten van het vakgebied. Wilt je meer weten over alles gerelateerd aan SEO, Content Marketing, Zoekmachine Optimalisatie en nog veel meer? Check onze kennisbank of neem vandaag nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!


Wanneer moet je AMP-pagina’s gebruiken?

Zoals jij hebt geleerd, is AMP een geweldige manier om webpagina’s te versnellen en uiteindelijk te zorgen voor een betere UX in jouw content delivery, met name voor mobiele gebruikers. Als het op basis van jouw bedrijfsmodel geschikt wordt geacht voor jouw bedrijf, zorg er dan voor dat je rekening houdt met alle genoemde overwegingen en de stappen voor implementatie volgt. Het kan enige tijd duren, maar beter presterende content biedt voordelen op de lange termijn. 

Waarom moet je AMP-pagina’s gebruiken?

Naast snellere laadsnelheden en een betere ervaring voor consumenten, biedt AMP verschillende voordelen voor bedrijven met een content- en SEO-strategie: 

Verhoogde website betrokkenheid 
Lichtgewicht AMP content past goed bij mobiele gebruikers die een minder stabiele internetverbinding hebben. Bovendien verbetert de kortere laadtijd van de pagina de gebruikerservaring op een manier die de kans verhoogt dat bezoekers langer op jouw site blijven. 

Verbeterde ranking en verkeer 
Omdat de laadtijd van een pagina een factor is in de ranking van Google, krijgen AMP’s voorrang in de zoekalgoritmes van Google, wat de ranking beïnvloedt. In wezen, als twee sites nek aan nek zijn, wint de snellere. 

Lagere Bounce Rates 
Als jouw pagina’s sneller laden, blijven bezoekers meestal hangen. Uit een onderzoek van Google is ooit gebleken dat 53% van de websitebezoeken wordt afgebroken als een mobiele site er langer dan 23 seconden over doet om te laden. Bovendien kunnen uitgevers die AMP implementeren mogelijk een 2 × langere tijd op een pagina doorbrengen. En meer tijd op jouw website kan betekenen meer conversies van jouw inhoud. 
ROXTAR Online Marketing

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Klinken AMPs interessant? Neem dan nu contact op!

Als je voldoende tijd en kennis hebt, is het mogelijk om zelf met AMPs aan de slag te gaan. De beste resultaten boek je echter wanneer je hiervoor een specialist inschakelt. Bij ROXTAR gaan we graag voor je aan de slag, om ervoor te zorgen dat je alles uit je website haalt. Wil jij meer omzet behalen met hetzelfde aantal bezoekers? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Overigens kunnen we je ook helpen om meer bezoekers op je website te krijgen.

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team