Instagram Stories adverteren?

Wat zijn Instagram Stories en hoe kan je hier adverteren?

Instagram Story advertenties zijn verticale advertenties die je kan uitvoeren binnen de Instagram’s Stories functionaliteit. (Om het kort samen te vatten, Instagram Stories zijn foto’s en video’s die 24 uur lang zichtbaar zijn voor het publiek van een Instagram-account en worden apart gepubliceerd van de inhoud die je op je Instagram-profiel vindt). Deze moet je dus niet verwarren met instagram advertenties.

Door gebruik te maken van de advertentiefunctionaliteit kan je iedere dag duizenden mensen bereiken via de Instagram stories. Maak een keuze uit de diverse doelstellingen zoals bereik, videoweergaven, verkeer, conversies, app-installaties en naamsbekendheid. Bovendien, in tegenstelling tot een organische Instagram Story, verdwijnt een Instagram Story advertentie niet na 24 uur – in plaats daarvan kan je de lengte van de campagne en de frequentie van de advertenties op het advertentieplatform van Facebook kiezen, zoals elke andere advertentie die voor Instagram of Facebook wordt gemaakt.

Lees ook: adverteren op Instagram

Het grote voordeel van adverteren in de instagram stories

Een Instagram Story advertentie wordt naadloos verwerkt in de Stories van een gebruiker. Bovendien hoeft een gebruiker jouw account niet te volgen om een advertentie van jouw merk te zien. Dit is één van de grootste voordelen van deze advertentiefunctionaliteit.

Je hebt een paar verschillende opties voor het opzetten van advertenties, waaronder video, foto of carrousels. Een video-advertentie speelt tot 15 seconden, een beeldadvertentie speelt vijf seconden, en een carrouseladvertentie kan 3 verschillende soorten content (video, foto’s, of beide) afspelen binnen één advertentie.

instagram story adverteren
Hoe maak je een story op Instagram

7 tips voor Instagram Story Advertenties in de praktijk

  1. Besteed aandacht aan snelheid.
    Facebook heeft aangegeven dat Instagram Stories vaker worden bekeken “dan op elk ander mobiel formaat”. De aandacht van mensen is sterk beperkt wanneer ze Stories bekijken, vooral omdat de content een tijdslimiet heeft van 24 uur voordat het voor altijd verdwijnt. Daarom wil je ervoor zorgen dat je meteen ter zake komt en de aandacht van de kijker vanaf het eerste frame vasthoudt. In tegenstelling tot andere vormen van inhoud, is spanning hier meestal niet effectief, vooral omdat afbeeldingen niet langer dan vijf seconden mogen zijn en video’s een limiet van 120 seconden hebben. Je wilt de kijker meteen bij de boodschap brengen die je wil over brengen.
  1. Verwerk beweging in je advertentie.
    Facebook heeft aangegeven dat “advertenties die gebruik maken van bewegende beelden beter presteren.” Beweging trekt de aandacht van de kijker en kan je helpen sneller een verhaal te vertellen dan met een statische afbeelding. Zelfs als je animatie gebruikt, kun je overwegen hoe je beweging kunt toevoegen om meer boeiende inhoud te creëren.
  2. Zorg ervoor dat je geluid gebruikt in je advertentie.
    60% van de Stories worden bekeken met het geluid aan, dus je zult ervoor willen zorgen dat je geluid gebruikt in je advertentie om optimale waarde te bieden aan je publiek. Bedenk goed hoe je muziek, geluidseffecten of voice-over kunt inzetten om de aandacht van kijkers op een nieuwe manier te trekken.
  3. Maak je advertentie eerst voor Stories – Deze kunt je later ook inzetten voor andere kanalen zoals YouTube Shorts. Andere kanalen gebruiken om daar eest een verticaal te maken en hergebruiken is niet handig.
    Het kan verleidelijk zijn om de advertentie die je al hebt gemaakt voor Facebook of Instagram nieuwsfeed gewoon te kopiëren-en-plakken, maar dat kan resulteren in een minder-dan-ideale ervaring voor degenen die je advertentie bekijken in Instagram Stories. Zo is het mogelijk dat je advertentie de best practices van Instagram Stories niet volgt, waardoor belangrijke delen van je advertentie worden weggesneden. Bovendien zul je willen spelen met functies die exclusief zijn voor Instagram Stories om ervoor te zorgen dat jouw advertentie zo effectief mogelijk is.
  4. Gebruik je call-to-action verstandig.
    Uiteindelijk zal jouw Instagram Stories-advertentie niet effectief zijn als je geen duidelijke call-to-action opneemt waarvan je wilt dat kijkers die volgen. Je kunt teksten als “Meer informatie”, “Nu winkelen” of “Naar boven vegen” gebruiken om kijkers aan te sporen actie te ondernemen, afhankelijk van je doel – als je doel bijvoorbeeld merkbekendheid is, vertelt “Meer informatie” kijkers dat je ze gewoon wilt informeren over het aanbod van je merk, wat een heel andere CTA is dan “Nu winkelen”.
  5. Voeg tekst toe om de belangrijkste boodschap te benadrukken.
    Het opnemen van tekst is een best practice voor toegankelijkheid in het algemeen, omdat het helpt kijkers die slechthorend zijn de boodschap van uw advertentie te ontcijferen. Bovendien kan tekst helpen uw belangrijkste punten te benadrukken – bijvoorbeeld, Aveeno’s “Get Healthy Looking Skin Every Day” tekst illustreerde hun belangrijkste punt, en overtuigde me om te kopen.
  6. Test mobiele opnamen uit.
    Facebook heeft het volgende aangegeven: “Mobiele foto’s doen het beter dan studiofoto’s wat betreft advertentieherinnering en intentie, terwijl studiofoto’s vaak meer merkbekendheid opleveren. Overweeg daarom om af te zien van mooie studioapparatuur voor video’s die rechtstreeks vanaf een mobiele telefoon zijn opgenomen en gemonteerd”.

De meerderheid van de gebruikers consumeert de content van Instagram vanaf hun eigen smartphone, je kunt dus net zo goed proberen content te maken op hetzelfde apparaat. En als je twijfelt, wees dan niet bang om deze theorie ook voor je eigen merk te A/B-testen.